31 januari, 2014

Syskonen hjälper till i språkutvecklingen

Pratar du inte lika mycket med ditt andra barn som med ditt första? Ta det lugnt, syskonen fixar biffen!

Jag  är stolt pappa till mitt första barn, och som den språkkonsult jag är är jag naturligtvis mån om att prata och sjunga så mycket jag bara orkar. Men jag vet att jag inte kommer att ha lika mycket tid och ork att lägga på eventuella syskon - det är vetenskapligt bevisat och allmänt bekräftat. Frågan som gnager i huvudet är då såklart:

Kommer eventuella småsyskon att få en sämre språkutveckling än det sönderälskade förstabarnet?

Svaret från en alldeles färsk kanadensisk forskning är: nej. Det är visserligen bevisat att de yngre syskonen utvecklar sitt språk senare, men - och här kommer det fina i kråksången - de kära syskonen hjälper ju också till i träningen. Så allt står inte och faller med mig som förälder.

Med det sagt hoppas jag att du inte lämnar de yngsta helt vind för våg, och om du gör det får du rapportera hur det går.

Läs mer om forskningen på Språkrådets webbplats.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar