25 februari, 2014

Ska vi klunsa om det?

Det kom ett mejl. Det var av en trevlig sort: det var kort, välformulerat och innehöll en språklig iakttagelse. (Skicka gärna sådana till mig!)

Avsändaren den här gången var en arkitekt, i åldern 60 +, född på Österlen men sedan många år boende i Stockholm. (Hon råkar även vara min mor.) Hon ville veta om jag kände till uttrycket klunsa. Själv hade hon just blivit föremål för undrande blickar när hon förvånat frågat sina kollegor vad det betydde. Samtliga närvarande, unga som gamla, kände till det utom hon.

Mitt svar? Jo, jag känner till det. Jag minns inte när jag lärde mig det, men skulle tippa på någon gång i högstadiet. Vi sa i alla fall inte klunsa när jag var liten, utan använde ett annat begrepp. Men i dag är jag ganska säker på att alla mina jämnåriga vänner känner till ordet. Fortfarande använder jag det sällan, men det har säkert hänt någon gång. 

I Språkbankens korpus, där man kan söka bland stora mängder text av olika slag, förekommer klunsa främst i bloggtexter, men jag får också ett par träffar i Göteborgsposten (då i citat).

Frågan är nu: vet du vad klunsa betyder? Lämna en kommentar - och berätta gärna när du är född och var du kommer ifrån, så kanske vi kan utröna om det är en åldersfråga eller en dialektal sådan.


17 kommentarer:

  1. Har aldrig hört det! Jag är född 1980 i Småland och har bott de senaste 13 åren i Uppland.

    SvaraRadera
  2. Att göra sten sax påse. Född 88 från Göteborg.

    SvaraRadera
  3. Känner till men använder det inte. Vi sa inte så när jag var liten iaf. Uppsala 1982

    SvaraRadera
  4. Jag känner till ordet men har aldrig använt det själv. Född stockholm men uppvuxen i småland. Jag upptäckte ordet för ungefär ett år sedan, när jag läste med kursare från Åland.

    SvaraRadera
  5. Att köra sten-sax-påse om något. Jag vet vad det betyder men lärde mig det när jag flyttat till Stockholm. Född och Uppvuxen i Kristianstad i Skåne.

    SvaraRadera
  6. Tack för svaren hörrni! Jag ser inga tydliga trender än så länge...

    SvaraRadera
  7. Min kommentar försvann, provar igen:

    Född 77 och uppvuxen i Stockholm, då användes inte begreppet klunsa. Lärde mig det efter flytt till Skåne '00, där och då var det det vanligaste begreppet.

    Som kuriosa har jag en kollega född i mitten av 70-talet som använder ordet fast med sje-ljud, alltså klunscha ungefär om man transkriberar det. Hon har tävlat i grenen när hon pluggade och tagit sig till VM-final (men förlorat finalen), så åtminstone i Uppsala kring millenieskiftet verkar sje-ljudet varit etablerat.

    SvaraRadera
  8. Född och uppvuxen i Stockholm, använde det inte själv under uppväxten men lärde mig det av andra stockholmare för kanske tio år sedan. För mig betyder det att köra (1 omgång) sten sax påse, oftast för att snabbt komma till ett beslut om något trivialt, typ vem som tar disken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då har vi samma erfarenhet Andreas!

      Radera
    2. Samma här. Född 84, Täby.

      Radera
  9. Har hört det och även om jag nästan glömt det nu har jag ett hum om vad det betyder. Aldrig använt det själv. Uppvuxen i Stockholm, bott senaste 5,5 åren i Uppsala.

    SvaraRadera
  10. Glömde skriva - född 87

    SvaraRadera
  11. Jag använder det, men lärde mig i vuxen ålder. Född -79 i Stockholm.

    SvaraRadera
  12. Jag använder det inte och har aldrig hört det i min hemstad Stockholm där jag bott sedan –74. Hörde det första gången för femmish år sedan när min bror (-73) och hans kompis (typ … –76?) använde det när de bodde i Karlstad. Dock var de från Stockholm respektive Gävle men de hade bott i Karlstad i flera år. Sorry för stora felmarginaler.

    SvaraRadera
  13. Från Sundsvall årgång 1980. Känner till ordet och använder skämtsamt då och då.

    SvaraRadera
  14. Från Stockholm, född 1964. Har aldrig hört uttrycket.

    SvaraRadera