31 mars, 2014

Apropå grammatik - du har väl hört den här?

Grammatik är världens partytrick. Ta satsdelar till exempel - helt galet kul! Du har väl hört den här gamla godingen:
- I går sköt jag en hare med gevär på två hundra meter.
 - Oj, det var ett långt gevär!
- Nej, jag menar att jag sköt en hare på två hundra meter med gevär.
- Oj, det var en lång hare!
- Nej nej! I går sköt jag på två hundra meter en hare med gevär.
- Vilken tur att inte haren sköt först!
Om du skrattar åt den är det för att du fattar den grammatiska galoppen! Subjektet (jag) och de två objekten (haren och geväret) är inte så roliga i sig. Det är adverbialet (två hundra meter) som står för humorn eftersom det går att flytta mellan objekten. Adverbial är flexibla rackare, och gevär eller hare kan kvitta. Ordens innehåll spelar nämligen ingen roll för satsdelarna, för dem handlar allt om funktion. Så sanningen att säga är det du som står för humorn. Grammatiken tillhandahåller verktygen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar